Pescador netejant xarxes plenes de tovalloletes
El consum massiu de tovalloletes humides a Espanya, tercer productor europeu del producte, genera una contaminació marina invisible que carrega cada any més el sistema de sanejament i es tradueix en impactes al medi ambient, i sobrecostos per als pescadors i les famílies
El producte, majoritàriament petroquímic, triga dècades a degradar-se al mar. La regulació està canviant: el Reial decret en tramitació traslladarà el cost de la neteja als fabricants i en reforçarà l’etiquetatge, però la transformació real depèn d’un canvi d’hàbit a les llars.
En el marc de la iniciativa Wipes Out i en ocasió del Dia Mundial del Medi Ambient, es celebren, els dies 4 i 5 de juny, dues jornades d’informació i sensibilització al centre comercial Maremagnum de Barcelona, amb l’objectiu de visibilitzar l’impacte de les tovalloletes humides al Mediterrani

La iniciativa Wipes Out és un projecte d’educació i comunicació de ciència marina coordinat per Mediterracom, cooperativa barcelonina especialitzada en comunicació i educació mediambiental, en col·laboració amb la biòloga marina Anna Bozzano (El Peix al Plat) i l’artista visual Ramon Guimaraes.
Opera entre Barcelona i Badalona del febrer al juliol del 2026. Es desenvolupa en el marc del projecte europeu PartArt4OW (Horizon Europe)
Les tovalloletes humides no són paper. El 67% de la seva composició és derivat del plàstic i triguen dècades a degradar-se al mar. «Si només el 5% de les persones canvia aquest hàbit, evitem entre 30 i 35 tones de residus a l’any a la Mediterrània.” Anna Bozzano, biòloga marina.
«El problema comença al vàter. La solució també. No cal la perfecció col·lectiva, calen petits canvis individuals repetits milions de vegades.» Chantal Ménard, coordinadora del projecte.
Dades i xifres
- 12.000 tonelades anuals de tovalloletes retirades de les depuradores espanyoles.
- 230 millions d’euros al any de cost públic en neteja del sistema de sanejament.
- Entre 48 i 73 euros al any per família repercutits en el rebut de l’aigua.
- Fins 150.000 euros de cost adicional al any en ciutats de més de 200.000 habitants.
- El 67% de la composició d’una tovalloleta humida és petroquímic.
- Les tovalloletes tarden més que una vida humana a degradar-se a l’entorn marí.
- Espanya és el tercer productor europeu de tovalloletes hunides.
