El Govern ha aprovat inicialment la proposta d’ampliació del Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. Aquesta mesura pretén reforçar la funcionalitat ecològica del conjunt del parc, ja que n’incrementarà la capacitat per sostenir processos naturals, millorarà la connectivitat ecològica i consolidarà la coherència ambiental del territori protegit. També contribuirà a augmentar la resiliència del parc davant amenaces com el canvi climàtic
El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica trametrà aquest acord al Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic per a la seva aprovació conjunta i per dur a terme el tràmit d’informació pública.
La proposta, avalada també per un procés de consulta pública prèvia i pel Patronat del Parc, inclou tant l’ampliació estricta del Parc Nacional amb terrenys de la Torre de Capdella (EMD d’Espui) i de Sort, situats fins ara en la Zona Perifèrica de Protecció, com la incorporació de nova superfície a la Zona Perifèrica (ZPP) amb aportacions dels termes municipals de la Torre de Capdella (EMD d’Espui), Rialp, Vilaller (EMD de Senet), Vielha e Mijaran i Espot. Concretament, s’ampliaran els límits del parc nacional en 2.259,10 hectàrees i en 3.577,43 hectàrees la zona perifèrica de protecció.
La proposta aprovada suposa un increment global de la superfície protegida del 8,94%, que passa de les gairebé 40.000 hectàrees actuals a un total de 43.572,78 hectàrees. Tots els terrenys de l’ampliació són de titularitat pública i compten amb el vistiplau dels ajuntaments respectius, de l’òrgan gestor del Parc Nacional i de la mateixa Generalitat de Catalunya.
Els terrenys presenten característiques naturals equiparables i integrables a les del Parc Nacional i, a més, el complementen, l’enriqueixen i hi afegeixen noves representacions de sistemes naturals i valors ambientals. La seva indiscutible riquesa ecològica i paisatgística, juntament amb la seva ubicació contigua a l’espai protegit, han fet que el Govern de la Generalitat vulgui reforçar-ne la protecció fins al grau més alt que permet la normativa estatal.
La proposta contribuirà a assolir els objectius de conservació del Parc, en reforçarà els processos ecològics essencials i ajudarà a preservar formes de vida tradicionals compatibles amb el medi, al mateix temps que garantirà una gestió més eficaç del patrimoni natural.
| Figura | Superfície actual (ha) | Superfície d’ampliació/modificació (ha) | Superfície resultant (ha) |
| Parc nacional | 13.900,1 | +2.259,10 | 16.159,2 |
| ZPP | 26.095,25 | -2.259,10/+3.577,43 | 27.413,58 |
| Total PN+ZPP | 39.995,35 | 43.572,78 |