La Carta de l’Art per a l’Acció Climàtica (ACCA) és una iniciativa col·lectiva per accelerar la transició del sector global de les arts visuals cap a zero emissions netes de GEH com a molt tard el 2050 i aprofitar el poder de l’art per inspirar l’acció climàtica més enllà del sector. L’ACCA pretén elevar i donar suport a la comunitat i als futurs signants amb recursos, coneixements i capacitats per millorar la col·laboració, la interconnexió i l’acció climàtica.
“Per assolir els objectius de l’Acord de París, és essencial que tots els sectors prenguin ara una acció climàtica transformadora”, va dir el secretari executiu de l’ONU per al Canvi Climàtic, Simon Stiell a l’anunci de l’ACCA aquest divendres al Fòrum de Hope de la Biennal de Venècia. Per Stiell, “a més de reduir les seves emissions globals, l’art i la cultura tenen un paper fonamental a l’hora d’inspirar la gent a imaginar i realitzar un futur baix en carboni, just i resistent al clima”.
La Carta de l’Art reuneix més de 1.000 membres de més de 70 països compromesos a utilitzar la creativitat, la informació basada en la ciència i la col·laboració per crear canvis a tot el sistema. Per a les arts visuals, això significa centrar-se en el transport internacional de mercaderies, el consum d’energia, l’embalatge i el reciclatge i les iniciatives digitals. Els membres de l’ACCA inclouen una àmplia gamma d’actors i organitzacions públiques i privades a tot el món, des d’artistes individuals fins a grans museus, entitats comercials i organitzacions sense ànim de lucre
“ACCA és una iniciativa que, per primera vegada, reuneix tota la cadena de valor del sector de l’art visual al voltant de l’objectiu comú d’orientar la indústria global per reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle i la transició cap a zero net”, va dir Luise Faurschou, directora de la -profit ART 2030 i membre del Comitè de Direcció de l’ACCA. “El nostre objectiu és poder reunir els nostres aprenentatges col·lectius, defensar la nostra obligació de complir l’Acord de París i implementar canvis al sistema que afectin directament els nostres objectius”.
The Hope Forum, esdeveniment organitzat pel membre fundador de l’ACCA ART 2030, ha comptat amb declaracions de molts creadors del sector de l’art i artistes de renom com Olafur Eliasson, Cecilia Vicuña i AI Weiwei, i una taula rodona amb institucions com Christie’s i el Museu Guggenheim de Bilbao, que ha parlat dels seus esforços per reduir les emissions i els residus a tota la cadena de subministrament d’art. També s’hi han unit representants d’instituts científics i de política climàtica
L’anunci de l’ACCA i l’ONU sobre el Canvi Climàtic ha estat avalat per Frances Morris, directora emèrita de la Tate Modern, que ha subratllat que “ACCA pot i hauria de ser un marc comú. Però, de manera crucial, també pot ser una xarxa de xarxes per a una transició verda i justa. Des de tots els racons del món, vinculant les bases amb els grans brots, nosaltres (el sector de les arts visuals) podem estar units en les nostres accions pel planeta”.
Les organitzacions fundadores de la Carta de l’Art són ART 2030, la Gallery Climate Coalition, el Comitè Internacional de Museus i Col·leccions d’Art Modern (CIMAM) i Julie’s Bicycle. Des de l’organització s’anima a les parts interessades de tot el món a unir-se a la Comunitat de la Carta de l’Art per a l’Acció Climàtica per accedir a recursos, coneixements i capacitats per a la col·laboració.