Més del 70% dels espanyols pateix la Síndrome Visual Informàtica per un ús excessiu de les pantalles

Tornar a la feina i a l'escola després de les vacances també suposa tornar a passar hores i més hores davant d'un ordinador, un mòbil, una tauleta, un e-book, una consola.. Fins a més de deu hores al dia! La nostra rutina diària està envaïda per tota mena de pantalles. Però com afecten els nostres ulls? Picor, envermelliment, sequedat o visió borrosa són símptomes directament relacionats amb la Síndrome Visual Informàtica que, segons una recent enquesta del Col·legi Oficial d'ÿptics Optometristes de Catalunya, pateix el 70% de la població. La campanya "Visió i pantalles", impulsada pel Col·legi d'ÿptics Optometristes en col·laboració amb la Facultat d'ÿptica i Optometria de Terrassa de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech, explica com cal actuar per tenir una visió eficient de prop.

Passar moltes hores davant d’una pantalla pot provocar moltes molèsties, generalment temporals. Les més freqüents són: fatiga visual (49%), sequedat (27%), picor (24%), visió borrosa (20%), envermelliment (10%), llagrimeig (9%) o visió doble (2%)

La majoria de la població passa mirant una pantalla més temps del que seria recomanable, unes dues hores al dia com a màxim. Molt lluny de les 10 hores i mitja que passen els menors de 30 anys, de les 9,3 en persones entre 31 i 45 anys, de les 8,3 en persones de 46 a 60 anys i fins i tot de les 3,8 en persones més grans de 60 anys.

Són dades de l’enquesta online que el COOOC ha fet fa poc sobre una mostra de 1.400 persones entre 14 i 70 anys a Catalunya. “Les xifres són escandaloses”, explica Alfons Bielsa, president del COOOC. “Les pantalles obliguen els ulls a fer un esforç constant en unes condicions extremes que molts cops es tradueix en una sobrecàrrega fruit de les moltes hores que passem davant d’elles.”. Segons alguns estudis, entre el 50% i el 90% de les persones que exposen els seus ulls a una pantalla més de dues hores al dia, tenen molèsties visuals que formen part de la Síndrome Visual Informàtica (SVI).

“Visió i pantalles”, una campanya per a prendre consciència
Fruit d’aquests resultats, el COOOC, en col•laboració amb la Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa, ha posat en marxa la campanya “Visió i pantalles” per “conscienciar la població de que cal tenir una bona visió de prop i adaptar els ulls als canvis produïts des de la implantació de les pantalles”, explica Alfons Bielsa. Per la seva banda, Joan Gispets, degà de la Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa de la Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech (UPC), assenyala que “amb tantes pantalles en la nostra vida quotidiana, l’ús de la visió de prop ha augmentat de forma exponencial, i que sigui eficient és fonamental”.

A més de l’enquesta online, la iniciativa inclou diferents accions. La web www.victor3d.cat/pantalles ofereix informació sobre la Síndrome Visual Informàtica (SVI), les seves causes, símptomes i signes de sospita, consells molt senzills per prevenir-la i la possibilitat de fer 3 proves de visió i un qüestionari per saber si tenim SVI.

Unes 500 òptiques de tota Catalunya rebran díptics informatius per repartir entre la població i un display que les identificarà com a col•laboradores en “Visió i pantalles”. Finalment, es farà una campanya a través de les xarxes socials on està previst comptar amb la participació d’uns 1.500 òptics optometristes catalans.

“Visió i pantalles” és la tercera campanya del COOOC amb Víctor, el primer òptic optometrista tridimensional del món. Amb “Viu en 3D!’ va projectar el primer test de visió en cinemes per detectar defectes visuals que impedeixen veure correctament el 3D amb TV3 Televisió de Catalunya, el Gremi d’Empresaris de Cinemes de Catalunya i la Facultat d’Òptica i Optometria de la Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech (UPC). I amb “Visió i aprenentatge” va arribar a més de 330 escoles catalanes per detectar problemes visuals amb el Departament d’Ensenyament dela Generalitat de Catalunya i TV3.

De fet, els òptics optometristes participants en “Visió i aprenentatge” també rebran díptics informatius de “Visió i pantalles” per fer-los arribar a les escoles .

Temps, però també distància, il•luminació i parpelleig

Per veure-hi de prop, els ulls fan dues funcions bàsiques que permeten enfocar els objectes a distàncies curtes: la convergència i l’acomodació, per les quals es produeix la visió binocular, integrant les dues imatges (una de cada ull) en el cervell, on es produeix la visió. “Una visió nítida no equival a una bona visió”, segons Lluís Bielsa. “Hi intervenen una llarga llista d’elements que cal tenir en compte”.
Els dispositius electrònics poden posar de manifest problemes de graduació visual que havien passat desapercebuts, com miopia, hipermetropia, astigmatisme o vista cansada. “Podem no notar la necessitat de dur ulleres en fer altres activitats, però l’esforç addicional que suposa mirar una pantalla sense correcció òptica, provocarà més símptomes de fatiga ocular”. A més, “passar moltes hores davant d’una pantalla també pot causar l’aparició o la progressió del problema visual a llarg termini”.
Des d’una perspectiva visual, tots els dispositius electrònics són semblants, ja que tenen pantalles que s’il•luminen, que mirem des d’una distància molt curta i on fixem la vista molta estona. La SVI es redueix quan disminuïm el temps d’ús, però també cal tenir presents uns tres altres factors: distància, llum i parpelleig.

Mirar a una distància molt curta provoca un esforç superior d’enfocament al que fem servir en la visió de lluny. Segons Joan Gispets, “la visió humana està dissenyada per veure-hi bé de lluny. Fa només un segle, la majoria de la població feia moltes feines a l’aire lliure, en espais oberts, que requerien visió de lluny i amb les quals els ulls estaven relaxats quasi durant tot el dia”. En poc temps, la nostra activitat visual ha canviat molt. “Mirar una pantalla de prop i durant tantes hores seguides suposa que el nostre sistema òptic esta fent un sobreesforç molt important”.
En els mòbils i tauletes, el factor de la distància és primordial. La mida de la pantalla i de la lletra es més petit, i això fa que ens hi apropem encara més sense adonar-nos-en.

Mirar una pantalla també suposa mirar una font de llum molt forta no natural de forma directa. “Cada vegada fem servir una llum menys semblant al sol, de manera que els nostres ulls s’hi han d’esforçar més, i d’aquí la fatiga visual”. Per altra banda, aquests dispositius emeten una llum led blava que si bé redueix el consum energètic, a llarg termini pot provocar danys en les cèl•lules de la retina, que no es regeneren.
Els reflexos en la pantalla també dificulten la visualització de textos i d’imatges i poden provocar estrés visual En un monitor apagat, “cal assegurar-nos de que no hi apareixen ràfegues o imatges reflectides en el fons negre. A més, les pantalles amb massa contrast o brillantor també suposen una major tensió per al sistema visual”.

Pel que fa al parpelleig, quan passem moltes hores davant d’una pantalla, disminueix i, per tant, també la secreció lacrimal. “És una mirada fixa que augmenta molt l’evaporació de la llàgrima, causant sequedat ocular i picor i coïssor, entre altres símptomes”. En aquestes circumstàncies, es redueix en més d’un 50%. Quan una persona parla parpelleja fina a 25 cops per minut. Aquesta freqüència, davant d’una pantalla d’ordinador, pot arribar a reduir-se fins a només 5 cops per minut.

Joan Gispets, també assenyala que “aquest parpelleig es produeix, a més, quan la superfície ocular ja porta uns segons sense llàgrima”. A això hi afegeix que “no només es tracta de parpellejar més, sinó millor, perquè les persones usuàries d’ordinador o d’un altre tipus de pantalles, quan parpellegen, ho fan de forma incomplerta”.

Consells per prevenir la SVI
Les pantalles són ja una part ineludible de la nostra vida quotidiana i professional, de manera que avui dia és pràcticament impossible evitar l’exposició visual a aquests dispositius. Però sí podem seguir una sèrie de consells per reduir la SVI.
1. Regla del 20-20-20.
Apartar la mirada durant 20 segons cada 20 minuts enfocant a una distància de 20 peus (6 metres)
2. Il•luminació.
Evitar els reflexos en la pantalla, especialment de llums superiors o finestres. Podem fer servir un filtre antireflector en la pantalla
3. Postura.
L’ergonomia és bàsica per aconseguir un bon rendiment visual
4. Posició de la pantalla.
El monitor ha d’estar per sota de l’alçada dels ulls.
O la part superior del monitor a l’alçada dels nostres ulls.
5. Parpelleig.
Forçar el parpelleig voluntari o mantenir tancats els ulls 20 segons de tant en tant. Evitar ambients molt secs per calefacció o aire condicionat.

Comparteix-me:

El port de la Ràpita fa un pas més per ser un port verd

L’acció del port de la Ràpita s’emmarca en el Dia Mundial de la Neteja, que se celebra aquest 20 de setembre. Es tracta de la neteja del fons marí del...

Setmana Europea de la Mobilitat

Amb el lema "Compartim l'espai públic", Catalunya viu aquests dies la Setmana Europea de la Mobilitat, que promou hàbits de mobilitat més sostenibles, segurs i saludables com són els desplaçaments...

El biòleg Carlos M. Herrera, guanyador del 20è Premi Ramon Margalef d’Ecologia

El conegut biòleg sevillà Carlos M. Herrera, ha estat el guanyador del 20è Premi Ramon Margalef d'Ecologia que atorga anualment el govern de la Generalitat de Catalunya. El jurat ha...
Fotografia de Carlos Herrera