Catalunya celebra la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible

286 municipis de Catalunya celebren des d'aquest dilluns i fins dissabte la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible, que vol generar consciència sobre hàbits de mobilitat més sostenibles, segurs i saludables com els desplaçaments a peu, en bicicleta, en transport públic o amb vehicle elèctric, així com visualitzar els canvis possibles en l'ús de l'espai públic, millorar la qualitat de l'aire i la reducció de la contaminació.

[foto] 
Sota el lema «Combina i mou-te!», la Setmana del 2018 arranca amb més de 700 activitats programades i 1.000 accions permanents que es mantindran més enllà d’aquesta setmana i s’implementaran com a mesures regulars per afavorir el transport accessible i la sostenibilitat de les xarxes de comunicació i l’entorn.

A banda de dies Sense Cotxe i tallers per promoure el transport públic i saludable, un dels objectius de la Setmana Europea de la Mobilitat és fer consciència sobre la contaminació acústica, més discreta en els símptomes, però igual de perjudicial que l’ambiental pel bon funcionament del cos, o la lumínica que altera el ritme dels ecosistemes. L’exposició Adéu, soroll!, per exemple, mostra els diferents ambients sonors, la percepció del so, les principals característiques del so i quina és la diferència entre so i soroll, què és la contaminació acústica i quines mesures existeixen per lluitar-hi. Un altre dels focus d’atenció és la qualitat de l’aire que respirem. Sobretot en ambients urbans i industrials, lluny de zones verdes o rurals. 

Ja fa anys que Catalunya potencia el transport públic i les línies bicing, i comprèn la mobilitat sostenible com un concepte ampli i obert, que implica més accessabilitat, eficiència i seguretat dels mitjans, una xarxa de transport competitiva, equitativa i saludable, que generi menys residus i sumi més participació. Mesures i programes urbanístics especialment pensats per als vianants, habilitar l’espai urbà per potenciar el desplaçament en bicicleta, sobretot a les grans ciutats, ús racional i eficient del cotxe, integrant els vehicles elèctrics i regulant els màxims de contaminació dels dièsel i gasolina, millorar la planificació i educació sobre mobilitat sostenible. Tot i així, encara queda molt camí per fer. 

Les escoles seran un actor clau per a la difusió de bones pràctiques de transport i mobilitat que respectin l’entorn i contribueixin a un desenvolupament més saludable dels municipis i hàbits socials.

Activitats i tallers per generar més consciència
Amb l’objectiu d’oferir un suport complementari als municipis interessats en participar en la Setmana Europea de la Mobilitat 2018 per part de les administracions supramunicipals (Diputació de Barcelona i Àrea Metropolitana de Barcelona); i donar a conèixer la implicació ambiental pel fet de promoure una mobilitat sostenible en termes de qualitat de l’aire i soroll, la Diputació i l’AMB ofereixen diferents recursos i activitats als ens locals del seu àmbit competencial per promoure accions d’educació i sensibilització ambiental vinculades a accions de la Setmana de la mobilitat. Alguns d’aquests recursos  són l’exposició Adéu Soroll o els tallers Photocall al carrer Vull un món de colors, Pedalem amb Energia i per un Aire més net, o l’activitat Quin soroll fem ? Quin aire respirem ?

Comparteix-me:

Nou aparcament Bicibox al Prat de Llobregat

El nou equipament incorpora 61 places per a bicicletes i patinets i reforça la intermodalitat amb el transport públic...

Dia Mundial del Medi Ambient: Una crida mundial a l’acció climàtica

El lema del 2026 destaca que l'acció climàtica va més enllà de la reducció d'emissions de carboni: implica transformar els sistemes que sostenen les nostres economies i reconstruir la relació...

La Coordinadora en Defensa del Patrimoni Verd es consolida a Barcelona i creix més enllà de l’àrea metropolitana

Creada a Barcelona la tardor del 2025 i presentada públicament el mes de març d'aquest 2026, la Coordinadora en Defensa del Patrimoni Verd denuncia que més d’una vintena de racons...